tisdag 8 oktober 2013

Början på något nytt...

Just nu är jag ny på den här bloggen och funderar lite kring varför vill jag ha en blogg. Jag skriver ganska mycket på facebook och tanken är väl att jag ska skriva lite mindre där och lite mer här. Det jag vill nå ut med min blogg är att inspirera andra till ett aktivt liv tillsammans med sina barn. Att hitta på roliga saker tillsammans med min familj är det bästa jag vet. saker som både kostar och som är gratis.

Jag är en tjej på 28år som har 3 barn och bor i Vallhov i Sandviken. Jag tycker om att skriva. Jag har precis fått mitt 3dje barn som jag är föräldraledig tillsammans med. En liten Alvin på 2 månader. Han ligger just nu på mitt bröst och sover, lite snuva och förkyld.

När jag inte är hemma med familjen så studerar jag eller jobbar extra som personlig assistent.

Just nu håller jag på att prova två nya saker. Dels så har jag börjat med i en meditationsgrupp, varannan torsdag. Jag tycker att det har varit skönt och avkopplande hittills men märker att mina tankar vill inte ta det lugnt och fokusera på det som ska fokuseras på utan jag är alltid någon annanstans, men det krävs kanske övning på att bara vara här och nu och inte tänka på något annat än andningen och kroppen.

Jag håller även på att testa den omtalade 5:2 dieten. Man fastar eller intar högst 500kcal per dag i två dagar för att sedan återgå till normal kost i 5 dagar. Det här är andra dagen och det känns faktiskt lättare än vad jag trodde att det skulle göra. Jag är så trött på mig själv när jag ska gå ner i vikt har man alltid haft ursäkter och förlåtande mot sig själv tänkt "en chokladbit kan jag ju ta ingen som får reda på det" "idag ska jag fuska för det är jag värd" "jag ska bara ta en..två..tre..fyra.. hela påsen"... men jag vill ju gå ner i vikt men jag är som de flesta andra vi vill utan att göra något och då händer ju tyvärr inget. Jag vägen ca 80kg och är 162cm och har ingen direkt målvikt men har en önskan om att känna mig "i form".

Någon mer som provat 5:2 dieten ett längre tag och som kan dela med sig i hur det går? Funkar den?

Mina barn; Luna 5år, Stella 3år och Alvin 2månader + bonussonen Philipe 13år.

Luna och Stella går på gympaträning och har gjort det sedan dem var 2år. Första åren gick dem på föräldrabarngymnastik. Nu är det meningen att man ska lämna dem och gå ut. Det funkar bra med Luna hon är van sedan förra terminen. Stella vill inte att jag ska lämna henne och gå ut därifrån, hon är snart 4år. Jag stannar gärna kvar och hjälper till med båda mina barn och andras barn som behöver hjälp, eftersom att vissa stationer är ju lite svåra. Jag har inte bråttom med att ta  mig ut därifrån jag vill fortsätta vara hennes trygghet tills hon känner sig trygg med att jag lämnar henne. På måndagar har vi gympa och igår var första gången jag köpte riktiga gympakläder och gympaskor till dem dem blev jätte fina. Kände mig stolt över dem. Dem har haft vanliga kläder fram tills nu men eftersom att dem visat stort intresse med att dem vill fortsätta med gymnastik så tyckte jag att det var dags. Annars har jag varit lite allergisk på pluttinuttrosglittrandedräkter men har man tjejer och dem gillart så får man väll kompromissa.

Ska avsluta det här inlägget med att säga att livet är kort och sårbart, och lämna en påminnelse av att njuta av varje stund som du älskar och av dem du älskar för det finns inget utgångsdatum på vårat liv som vi känner till i förväg det enda vi vet är att vi lever här och nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar