torsdag 19 december 2013

OM VALLHOV/BJÖRKSÄTRAS FAMILJECENTRAL ÖPPNAFÖRSKOLANS NEDLÄGGNING

Pia jobbar på vallhov/björksätras familjecentral i Sandviken och har hand om öppnaförskolan för barn och deras föräldrar. På öppnaförskolan kan man träffas för att umgås med människor i samma situation som en själv dvs som också har barn. Här på öppnaförskolan kan man även ta en fika, sitta i lugn och ro och läsa en bok, leka i dockvrån, pyssla, leka och busa, på fredagarna samlas man i det stora rummet för sång. När jag fick mitt första barn kände jag mig ensam, jag kände att jag hade behov av att träffa andra föräldrar och jag som många andra hade behovet av att aktivera våra små barn. Och DÄR på öppna förskolan fann jag Pia, en otroligt genuin människa, som välkomnar alla inte bara till öppna förskolan utan även in i gemenskapen, i hennes famn och hon är en person som verkligen ser alla. Ingen blir bortglömd och alla känner sig sedda och hörda. Öppnaförskolan är en samlingsplats för barn och föräldrar och är en plats för byte av erfarenheter och gemensam glädje. Jag fick nu i dagarna höra ifrån Pia att det återigen är på tapeten att björksätra/vallhovsöppnaförskola ska flyttas till sjukhuset för att slås ihop med andra öppnaförskolor och bli en jätteverksamhet. Jag känner att de som beslutar om sådant här värdesätter inte kvalitet framför kvantitet. I stället för att öppna fler öppnaförskolor vill dem att det ska bli en enda stor det tycker jag är fel. Eftersom att många barn förknippar sjukhuset med sjukdom och rädsla så tycker inte jag att det passa att ha en öppen förskola i ett sjukhus eller i anslutning till sjukhuset. Dessutom har forskning kommit fram till att barn har svårt att knyta för många kontakter och behöver mindre grupper för att kunna leva ut, finna lugn och ro och trygghet vilket blir svårt för många barn i en stor verksamhet.Vi som tillhör vallhov/björksätras familjecentral är mycket stolta och glada över den fina lokalen som erbjuder våra små barn att ha roligt, känna sig trygga och kunna knyta kontakter till andra. Men att slå ihop och göra öppnaförskolan till en jätteverksamhet tycker jag är fel. I stället borde man förstå hur viktig öppnaförskolan är för barn och föräldrar, för vissa kanske det är det enda stället där man har chansen och möjligheten att träffa andra vuxna och barn. Jag med många andra önskar att ni som ligger för beslutet att flytta verksamheten kunde tänka om, och ha i betänksamhet att öppna förskolan är viktig för oss föräldrar och barn och är värd att satsa pengar på, kvalité, det är det som kallas QOL = LIVSKVALITET och det går inte att mäta i pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar