tisdag 25 februari 2014

"det är alltid jag som..." "det är bara jag som..."

Idag mår jag verkligen inte bra, jag har ont jag vill inte gå in på varför. Min underbara man kom hem ifrån jobbet i morse och tog med barnen till öppnafsk dem älskar det och jag är så glad över att han fanns där och stöttade mig när jag inte mår/mådde bra.

Det finns en sak som jag grubblat en del över vad gäller barn och i relationen mellan vuxna och barn. Petra kranz lindgren skrev över det i sin blogg det kan ni läsa här: http://petrakrantzlindgren.se/2011/03/23/belona-ratt-beteende-eller-forsta-vad-barnet-behover/ hon skriver om att om man belönar sitt barn varje gång den gör något som man som vuxen tycker om så missar man deras behov och känslor. Jag upptäckte att pärlburken som vi började med bara ledde till en prestationsångest för mina barn att dem ville prestera något för att få en pärla i burken själv funderade jag på om jag gjorde rätt när jag belönade bra beteende. Visst slutade dem med det jag tyckte illa om till en viss del men också missade vi mycket prat och jag fick sällan reda på deras egentliga behov av t.ex uppmärksamhet. Läs gärna hennes blogg inlägg om att belöna rätt beteende.

Jag har också funderat på att i relationen mellan en partner att det uppstår ibland kommunikationsfel som gör att det kan uppstå bråk. Har ni varit med om någon gång att eran partner säger "det är alltid jag som tvättar" "det är bara jag som lagar mat" "det är bara jag som städar" osv man säger att påstående och lägger till en förstärkning i form av "bara" det kan i många fall uppstå ett bråk kring det eftersom att den andra personen känner att min partner ser bara vad han själv gör och inte vad jag gör. I stället vore det bättre om man kunde kommunicera om saken som ligger till grunden för problemet. Problemet ligger sällan i påståendet "det är bara jag som städar" grunden till problemet kan vara att partnern inte vågar prata om att den  vill ha det på något annat sett. Vore det inte bättre om ens partner sa "jag känner att jag behöver mer hjälp med tvätten, jag tycker det vore bra om vi kunde ta den varannan gång, går det bra för dig?". Då skulle iaf jag som partner förstå min man bättre och ha chansen att svara utan att försvara mig vilket händer i det påstående som jag skrev som förslag tidigare. Det som händer när man försvarar sig är att det blir en aggressivare ton i kommunikationen man känner sig inte hörd eller förstådd och det kan ofta sluta i bråk. Grunden till en bra relation tror jag är en bra kommunikation.

Har ni några förslag på hur man kan kommunicera bättre med sin partner för att bli förstådd bättre? Lämna gärna ett avtryck bland kommentarerna eller era tips och idéer.

Idag har jag svårt för att ta mig upp ur sängen. Det är inte bara pga av olyckan förra helgen som gör att jag mår dåligt. Visserligen har jag ont i ryggen, ont i huvudet, axlarna osv men just idag är det något annat som gör att jag har extremt ont. Jag känner mig förstådd av min man idag när han säger att han förstår mig och lyssnar på mig och inte ifrågasätter mig. Idag hade jag en läkartid för att bli sjukskriven pga min skada men var tvungen att ställa in den då jag inte ens tog mig upp ur sängen i morse. Inte ens ipren eller alvedon hjälper mot det onda efter skadan eller efter det som gör ont idag. Mer om min skada och olycka en annan gång...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar